Miejsca biwakowania w Drawieńskim Parku Narodowym

Sezon biwakowo-kajakowy już prawie za nami. Korzystając z ładnej pogody w jeden z ostatnich weekendów sierpnia postanowiliśmy wybrać się na krótki biwak połączony ze spływem kajakowym. Jako, że czasu na organizację wyjazdu nie było zbyt dużo, a sam wyjazd ograniczał się tylko do jednego weekendu postawiliśmy standardowo na Drawieński Park Narodowy.
Większość terenu parku położona jest wzdłuż rzeki Drawa, na której brzegach co kilka kilometrów umiejscowione są biwaki oraz miejsca postoju dla kajakarzy. Większość odcinków Drawy na terenie DPN jest bardzo spokojnych i pozbawionych przeszkód, dlatego bez problemu z jej przepłynięciem poradzą sobie nawet osoby, które nigdy nie pływały kajakiem. Idealnym miejscem na nocleg są natomiast wspomniane miejsca biwakowania – w samym parku narodowym i tuż przy brzegu Drawy.

Tym razem postanowiliśmy przepłynąć przez jeden z najciekawszych odcinków Drawy – od biwaku Barnimie do Bogdanki. Ponieważ spływ zaplanowaliśmy na niedzielę, wybór miejsca noclegu padł na Barnimie.
Przeszukując zasoby internetu zwróciliśmy uwagę, że brakuje jakiegoś przewodnika po biwakach DNP. Przed wyjazdem bardzo trudno zorientować się na podstawie zasobów internetu jaką infrastrukturę oferuje dany biwak, jak jest położony, a nawet… jak do niego dojechać. Na oficjalnej stronie DPN udało nam się znaleźć jedynie informację o tym na ile osób przygotowany jest biwak. W związku z tym podstanowiliśmy przygotować własny przewodnik po wszystkich sześciu miejscach biwakowania w Drawieńskim Parku Narodowym.
Na wstępie warto zaznaczyć, że do trzech biwaków położonych najbardziej na południu tj. Sitnica, Pstrąg oraz Kamienna najlepiej dojechać od strony Starego Osieczna przy drodze krajowej 22, natomiast do trzech pozostałych, północnych biwaków (Drawnik, Barnimie, Bogdanka) najłatwiej dotrzeć od strony Drawna położonego przy drodze wojewódzkiej 175 (dojazd od DK10). Związane to jest z fatalnym stanem drogi między Sitnicą a Pstrągiem. Zdajemy sobie sprawę, że wiele dróg w naszym kraju jest kiepskim stanie, ale ta przekroczyła granice naszej wyobraźni.

Miejsce biwakowania Przystań Wodna Drawnik

Przystań wodna Drawnik

Drawnik to biwak położony na północnym skraju Drawieńskiego Parku Narodowego. Zdecydowanie jest on najbardziej specyficznym miejscem noclegowym spośród opisywanych tutaj. Znajduje się nieco ponad kilometr od Drawna i do jako jedynego można do niego dojechać bezpośrednio utwardzoną drogą. Jednym słowem – blisko cywilizacji. Z jednej strony stanowi to jego zaletę, ale z drugiej strony nam przeszkadzała trochę zbyt duża przestrzeń. Sam biwak jest co prawda bardzo mały (wg danych DPN może na nim biwakować do 50 osób), jednak jest osłonięty lasem tylko od jednej strony.

Murowany obiekt na miejscu biwakowania Drawnik w którym możemy rozpalić kominek i usiąść pod dachem

Dodatkowym elementem, który wyróżnia Drawniku na tle innych biwaków jest murowany, otwarty budynek we wnętrzu którego znajdują się stoły i ławki. W środku można także rozpalić kominek. Na co dzień budynek może nie jest specjalnie użyteczny, ale gdyby przyszło nam spędzać ulewny wieczór na którymś z biwaków DPN, to z pewnością najlepiej byłoby gdyby był to właśnie Drawnik. Nasza subiektywna ocena tego biwaku to 3+.

Miejsce postoju kajakarzy – Most Barnimie

Miejsce postoju kajakarzy Most Barnimie

Most Barnimie nie jest oficjalnym miejscem do biwakowania, a jedynie miejscem postoju kajakarzy. Na całej Drawie w DPN są jeszcze dwa takie miejsca – są to Most Zatom oraz Kładka Konotop. Wszystkie one teoretycznie nadają się na biwak, choć nie figurują w na liście miejsc noclegowych DPN.

Pomost przy Moście Barnimie

Most Barnimie

Most Barnimie nie znajduje się formalnie na terenie parku, więc biwakowanie tam jest dozwolone. Zaobserwowaliśmy jednak, że spośród wszystkich odwiedzonych miejsce było tam najwięcej śmieci. Nie wiemy czy ma to związek, że teren znajduje się bardzo blisko miejscowości, czy też dlatego, że nie ma kto tam sprzątać.

Miejsce biwakowania Barnimie

Jeżeli wybierzecie na nocleg miejsce biwakowania Barnimie (lub wspomniany wyżej Most Barnimie) warto pamiętać, aby precyzyjnie informować osoby z którymi się kontaktujecie gdzie dokładnie jesteście. Sami byliśmy kilkukrotnie świadkami nieporozumień wynikających z faktu, że ktoś posługując się jedynie nazwą „Barnimie” wprowadził kogoś w błąd:) Most Barnimie to jedno, a miejsce biwakowania Barnimie to drugie. Zauważyliśmy, że miejscowi czasami nazywają drugie z miejsc „binduga Barnimie”.

Miejsce biwakowania Barnimie - palenisko i ławki

Miejsce biwakowania Barnimie – palenisko i ławki

Strome wejście do pomostu nad Drawą na biwaku Barnimie

Przejdźmy jednak do opisu samego biwaku. Położony jest on w środku lasu, dość daleko od utwardzonej drogi. Musicie więc mieć na uwadze fakt, że dojazd tam nie należy do najłatwiejszych. W ramach infrastruktury znajdziecie tutaj dwa duże paleniska, cztery zadaszone ławki ze stołami oraz toalety. Biwak umiejscowiony jest przy stromej skarpie schodzącej do Drawy. W związku z tym dojście do pomostu odbywa się wysokimi schodami. Największą zaletą biwaku jest jego kameralność (60 miejsc wg danych DPN) oraz fakt, że ze względu na wymagający dojazd nie ma tu zbyt dużo ludzi. Nasza subiektywna ocena tego biwaku to 4+.

Miejsce biwakowania Bogdanka

Biwak Bogdanka znajduje się on u zbiegu dwóch rzek – Drawy i Korytnicy. Korytnica podobnie jak Drawa jest szlakiem kajakowym o łącznej długości ponad 70 km, a jego ostatni odcinek kończy się właśnie na Bogdance. Fakt ten, a także dobry dojazd oraz centralne położenie wzdłuż DPN-owego odcinka Drawy powoduje, że jest to najpopularniejszy biwak spośród wszystkich miejsc tego typu w DPN. Jeżeli zdecyduje się na nocleg w tym miejscu to musicie się liczyć z mnóstwem samochodów, które co chwilę wjeżdżają na biwak w celu odbioru kajaków i samych kajakarzy.

Złączenie dwóch rzek na Bogdance - Drawy i Korytnicy

Złączenie dwóch rzek na Bogdance – Drawy i Korytnicy

Bogdanka w ciągu dnia to miejsce tranzytowe dla osób odbierających kajaki

Ostatni biwak na Bogdance spędziliśmy w 2015 roku i pamiętamy, że było tak bardzo tłoczno. Jeszcze przez cały wieczór na biwak zjeżdżały nowe osoby wciskające swoje namioty w każde wolne miejsce. Samo miejsce jest bardzo ciekawe, ale jeżeli macie tu nocować dłużej niż jedną noc to zdecydowanie odradzamy. Wg danych DPN znajduje się tu miejsce dla 200 osób. Nasza subiektywna ocena tego biwaku to 4+.

Miejsce biwakowania Sitnica

Sitnica to wg nas jeden z ciekawszych biwaków. Jeszcze nigdy na nim nie nocowaliśmy, ale mamy nadzieję nadrobić to w niedługim czasie. W ramach infrastruktury oferuje dwa paleniska, dwie duże zadaszone wiaty ze stołami oraz trzy mniejsze zadaszone stoły z ławkami. Wg danych DPN może on pomieścić do 80 osób. Zejście do wody odbywa się z pomostu znajdującego się na poziomie samego biwaku.

Poziom wody na Drawie rzadko bywa tak wysoki żeby trudno było dostrzec pomost pod lustrem wody

Nasza subiektywna ocena tego biwaku to 5-.

Miejsce biwakowania Pstrąg

Biwak Pstrąg to nasz ulubiony z biwaków DPN na których nocowaliśmy. Obok Bogdanki jest on też zdecydowanie największy – wg danych DPN mieści się na nim do 200 osób. Ostatni raz byliśmy na nim w 2016 roku, ale niestety ani wtedy ani podczas ostatniego wyjazdu nie zrobiliśmy na nim żadnych zdjęć. Największy plus biwaku to bardzo duży teren więc nie musicie się martwić, że albo będziecie musieli chodzić komuś po głowie, albo ktoś będzie po Was chodził. Jedyny minus to bardzo trudny dojazd przez las, ale pewnie temu zawdzięcza swoją niską popularność. Nasza subiektywna ocena tego biwaku 5.

Miejsce biwakowania Kamienna

Kamienna to obok Sitnicy jeden z dwóch biwaków, na którym nie nocowaliśmy, a który jest na naszej krótkiej liście miejsc, na które chcemy się wybrać. Znajdują się tu trzy paleniska oraz pięć zadaszonych ławek ze stołami.

Miejsce biwakowania Kamienna - paleniska i wiaty

Miejsce biwakowania Kamienna – paleniska i wiaty

Pomost przy biwaku Kamienna poniżej poziomu wody

Pomost rzeczny znajduje się nieco poniżej poziomu samego biwaku. Wg danych DPN znajduje się u miejsce dla 60 osób, choć w naszej ocenie teren jest na tyle duży, że zmieściłoby się na nim więcej osób. Dojazd bardzo dobry – od strony Starego Osieczna przy drodze krajowej 22. Nasza subiektywna ocena tego biwaku to 5-.

A kiedy w końcu wybierzecie swój biwak to nie zapomnijcie zabrać odpowiedniego ekwipunku;-)

Po rozbiciu namiotu czas na przyjemność;-)

Ceny w DPN

Na koniec trzeba wspomnieć, że biwakowanie w Drawieńskim Parku Narodowym do tanich nie należy. Aktualny cennik zawsze znajdziecie na stronach DPN. W sezonie letnim 2017 łączny koszt noclegu dla dwóch osób z samochodem wynosił 50 zł. Do tego dochodzi koszt spływu – 6 zł za osobę opłaty do DPN + wynajęcie kajaków. W ramach noclegu otrzymujemy dostęp do drewna na ognisko, więc nie ma potrzeby szukania drewna w lesie – co zresztą w parku narodowym jest zabronione.
Bilety można zakupić internetowo lub w punktach informacyjnych DPN w Drawnie i w Głusku. Bilet zakupiony przez internet wystarczy pokazać strażnikom na komórce.

Jak zdecydujecie się na któryś z biwaków to nie zapomnijcie napisać nam swoich wrażeń w komentarzu pod artykułem.